Jaką platformę wybrać do promocji sklepu internetowego?
Jeśli działasz w branży e-commerce, lub dopiero zastanawiasz się nad założeniem własnego sklepu, na pewno chcesz poznać skuteczne sposoby promocji swoich produktów w social mediach. Jednak jaką platformę powinieneś wybrać i jak z niej korzystać, by osiągnąć jak najlepsze rezultaty? W tym artykule przedstawię Ci pomysły dla pięciu nisz, które możesz wykorzystać przy planowaniu swojej akcji marketingowej.
1. Sklep sportowy
-
Youtube będzie jedną z najlepszych platform do promocji sklepu sportowego. Ponieważ viedo jest dobrym medium do prezentacji działania sprzętu, lub odzieży sportowej w akcji. Jeśli nie jesteś sportowcem, skontaktuj się z trenerami osobistymi, modelami fitness i innymi ludźmi z branży, by wystąpili w Twoich filmach. Mogą to być poradniki, filmy z ćwiczeniami, przy użyciu Twoich produktów, vlogi z siłowni i co tylko przyjdzie Ci na myśl. Jest to kosztowna i czasochłonna opcja promocji, ponieważ musisz zaangażować w to również ekipę filmową, by jakość produkcji była dobra. Materiały powstałe w ten sposób są jednak bardzo dobrą wizytówką dla Twojej marki. Ponieważ wyglądają profesjonalnie i możesz je wykorzystywać też na innych platformach. Bardziej przystępna i skuteczna opcja, to kontakt z osobami, które prowadzą kanały kierowane do Twojej niszy i zaoferowanie im współpracy.
-
Instagram, który wbrew pozorom nie opiera się tylko na zdjęciach. Instagram umożliwia dodawanie krótkich filmów na Twój feed, ale jest również opcja dodania dłuższych materiałów na IGTV. Tutaj możesz prezentować jak działają produkty, ćwiczenia, lub look booki sportowej odzieży. Wiele osób korzysta również z Insta Story, więc możesz wykupić reklamę właśnie tam. Pamiętaj też o właściwych dla Twojej niszy hashtagach przy dodawaniu postów.
-
Facebook – promowanie firmy na Facebooku nie jest niczym nowym. Poza oczywistym kupowaniem sponsorowanych postów, możesz spędzić trochę czasu na grupach motywacyjnych dla sportowców i entuzjastów aktywności fizycznej. Udział w życiu społeczności jest znakomitym pomysłem z kilku powodów: możesz robić tu research, budować autorytet marki i rozmawiać z potencjalnymi klientami. Przecież to im chcesz sprzedawać produkty, więc musisz poznać ich potrzeby, problemy i dowiedzieć się, jacy są. Pamiętaj o przeczytaniu regulaminu przed rozpoczęciem pisania postów na grupie, ponieważ nie każda grupa zezwala na promowanie produktów na jej tablicy.
2. Ubrania i biżuteria
-
Instagram nie bez powodu jest na szczycie tej listy. To najbardziej popularny serwis wśród wielu nisz z branży artystycznej, ponieważ opiera się na obrazie. Moda jest bardzo dużą częścią serwisu i prowadzenie profilu marki jest tu wskazane. Kupuj sponsorowane posty, stories, współpracuj z influencerami, których odbiorcy są z Twojej niszy. Co najważniejsze: zadbaj o swój feed i jakość zdjęć! Kiedy potencjalny klient wchodzi na Twój profil, musi od razu widzieć, z jaką marką ma do czynienia, więc pamiętaj o spójnej estetyce. Czasem od tego pierwszego wrażenia zależy, czy ludzie klikną przycisk „obserwuj”, lub „kup”. Dobrym pomysłem jest kolorystyczne układanie postów. Taki feed wygląda na przemyślany i ma się ochotę przeglądać rzeczy bez końca.
-
Lookbook.nu jest portalem dla społeczności zainteresowanej modą i stylizacjami. Jak sama nazwa wskazuje, służy on do publikowania zdjęć strojów (looków), które stworzyli użytkownicy. Można je wyszukiwać pod kątem marek, materiałów, wzorów i wielu innych kryteriów. Portal jest odwiedzany głównie przez młode kobiety, więc jeśli zajmujesz się modą męską, możesz mieć tutaj mniejsze pole do popisu. Masz tu szansę pokazać swój styl i zaprezentować produkty, które sprzedajesz. Co może być lepszą reklamą, niż właściciel sklepu, który nosi ubrania z własnej linii odzieżowej?
-
Pinterest to platforma do dzielenia się inspiracjami w formie zdjęć. Użytkownicy mogą „przypinać” interesujące ich obrazy do stworzonych przez siebie tablic. Jako właściciel sklepu możesz założyć tutaj konto firmowe, które daje Ci więcej możliwości jako przedsiębiorcy. Możesz kupować reklamy i wybierać, do kogo mają one trafić. Publikowanie stylizacji, porad i pomysłów na wykorzystanie produktu świetnie sprawdzi się w niszy związanej z modą.
-
Weheartit.com działa podobnie jak Pinterest, ale istotną różnicą jest tutaj wiek użytkowników. Znaczna ich część to kobiety w wieku nastoletnim, więc jest to dobra opcja, jeśli Twoja marka jest kierowana do osób młodszych.
-
YouTube również będzie tu niezwykle pomocny. Jeśli chcesz stworzyć kanał dla swojego sklepu, możesz publikować tutaj video look booki, porady odnośnie stylizacji, recenzje produktów i inne podobne treści. Warto tutaj oczywiście zainwestować w dobrej jakości sprzęt do nagrywania filmów, oraz poświęcić trochę czasu na montaż, ponieważ od tego, jak wyglądają Twoje materiały zależy jak odbierana jest Twoja marka. Kolejną opcją wykorzystania tej platformy jest oczywiście współpraca z twórcami. Możesz wysłać swoje produkty do osób zainteresowanych zrobieniem video recenzji na swoich kanałach, lub wykorzystaniem Twoich ubrań w filmach. Możesz też zaoferować swój produkt jako nagrodę w organizowanym przez tę osobę konkursie. Pamiętaj by wybierać twórców, których odbiorcy odpowiadają Twojej niszy.
3. Zabawki
-
Facebook jest dosyć oczywistym wyborem. Ale jak trafić do odpowiednich odbiorców? Na pewno dobrym pomysłem będzie dołączenie do grup dla rodziców, gdzie możesz obserwować społeczność i zainspirować się. Poszukaj w serwisie stron prowadzonych przez bloggerów parentingowych, z którymi możesz podjąć współpracę i wykupić u nich dedykowany post. Jeśli chodzi o Twój własny fanpage, publikuj tam zdjęcia produktów wysokiej jakości, które pokazują je z każdej strony. Organizuj konkursy, publikuj zagadki, rozdawaj kody promocyjne. To bardzo dobre miejsce na tego typu działania.
-
YouTube to znakomita marketingowa okazja dla właścicieli sklepów z zabawkami. Jest to internetowa alternatywa dla telewizji, gdzie dzieci i rodzice oglądają kreskówki i programy tworzone z myślą o najmłodszych. Wielu twórców na tej platformie skupia się wyłącznie na recenzjach produktów dla dzieci i gromadzą oni ogromne ilości odsłon. Współpraca z takimi kanałami na pewno pozwoli Ci wypromować swoje produkty i pokazać je w akcji. Możesz również wykupić video reklamy na YouTube, co niewątpliwie będzie dobrym sposobem promocji dla Twojego typu działalności.
4. Wyposażenie domu
-
Pinterest podobnie jak przy promocji marki modowej, będzie genialnym narzędziem dla sklepu z wyposażeniem domu i dekoracjami. Ta platforma będzie dla Ciebie odpowiednim miejscem, jeśli Twoje produkty mają ciekawy design, są ładne wizualnie, lub innowacyjne i przydatne. Zdjęcia ciekawych wnętrz, kolorowych naczyń, czy mini poradniki jak używać danego przedmiotu w życiu codziennym, będą doskonale wpisywać się w estetykę portalu i gusta użytkowników, którzy chętnie podzielą się nimi ze swoimi znajomymi.
-
Instagram również jest znakomitym miejscem do promowania produktów dla domu. Na pierwszym miejscu są tu zdjęcia, więc postaraj się zbudować atrakcyjny wizualnie profil. Świetnym pomysłem będzie prezentowanie produktów na zdjęciach flatlay, czyli kompozycjach ułożonych na płaskiej powierzchni (np. stół lub podłoga) i fotografowanych z góry. Popularne blogi kulinarne bardzo często bazują na tym sposobie prezentacji, pokazując naczynia, sprzęty kuchenne oraz używane składniki. Jeśli sprzedajesz poduszki, świeczki i inne dekoracje, również możesz przedstawić je w ten sposób. Jeśli podejdziesz do tego kreatywnie i zainspirujesz swoich odbiorców, chętnie będą udostępniać takie fotografie na swoich profilach oraz kupować Twoje produkty do swoich domów.
-
YouTube jest bardzo wszechstronną platformą, więc nie mogło zabraknąć go też tutaj. W serwisie istnieje sporo kanałów o tematyce gotowania, home decor, oraz DIY. Jeśli nawiążesz z nimi współpracę, jest duża szansa, że zyskasz popularność wśród ich odbiorców.
5. Sprzęt komputerowy
-
Twitch to serwis streamingowy, gdzie twórcy mogą prowadzić relacje na żywo, a charakter platformy przyciąga entuzjastów e-sportu, ponieważ jest idealny do transmisji rozgrywek. Jest to więc odpowiednie miejsce do reklamowania sprzętu komputerowego. Skontaktuj się z twórcami, którym zapłacisz za promocję swoich produktów. Ten sposób promocji jest bardzo efektywny, ponieważ korzystasz z platformy osoby, która prawdopodobnie przez lata budowała swój autorytet wśród odbiorców i ma ona ich zaufanie.
-
Youtube jak w każdym powyższym przypadku sprawdzi się też w promocji sprzętu komputerowego. Tutaj warto podjąć współpracę z osobami, prowadzącymi kanał z recenzjami sprzętu, graczami i entuzjastami nowinek technicznych.
-
Fora internetowe dla graczy i entuzjastów sprzętu również są dobrym miejscem nie tylko na reklamę, ale też na poznanie społeczności, gdzie znajduje się wielu Twoich potencjalnych klientów. Na forach możesz wykupić baner, lub po prostu odpowiadać na różne pytania użytkowników, jako ekspert, podsuwając mu jednocześnie treści stworzone przez Ciebie (np. post na blogu na dany temat, link do aukcji itd). Tutaj tak jak przy grupach na Facebooku, pamiętaj by zapoznać się z regulaminem forum zanim zdecydujesz się na nim udzielać.
Podsumowanie
Jeśli Twój biznes nie wiąże się z żadną z wyżej wymienionych nisz, spróbuj pomyśleć, jakie korzyści może przynieść Ci każda z wymienionych platform. Wybór medium jest bardzo ważny, ponieważ czasem zwykły tekst reklamowy czy zdjęcie nie wystarczą i będziesz musiał spróbować nagrać krótki film. Główną zasadą jest tutaj badanie demografii danego serwisu i ustalenie odpowiedniej strategii, by do tej demografii dotrzeć. Czasem warto zainwestować więcej pieniędzy, jeśli wiesz, że reklama będzie skuteczna. Czy zapłacisz influencerowi za sponsorowany post, czy wykupisz ogłoszenie na Facebooku, pamiętaj, że ważniejsze niż zasięg jest to, by trafiać do odpowiednich osób.
(Visited 131 times, 1 visits today)