Jak rozwinąć się w social mediach jako marka?
Jeśli to czytasz, to prawdopodobnie chciałbyś polepszyć swoje umiejętności prowadzenia kont w social mediach. Nie ważne, czy już jesteś właścicielem biznesu, czy jeszcze nie zacząłeś budować własnej marki. Social media są dla wszystkich i im szybciej rozpoczniesz, tym lepiej.
Jak zacząć od zera?
Rozpocznij od wybrania platform, które będą dobre dla Twojego biznesu. W zależności od tego, jaki model wybrałeś, kombinacja może być inna. Pamiętaj, nie zapisuj się na każdą stronę na świecie. Wybierz tyle, ile jesteś w stanie regularnie aktualizować. Większość ludzi w biznesie online posiada jedną główną platformę i kilka pobocznych, które ją uzupełniają. Po prostu musisz znaleźć swój złoty środek.
Branding ma znaczenie
Warto podkreślić, że branding jest bardzo ważny jeśli chcesz wyróżnić się i posiadać rozpoznawalną markę. Pisaliśmy o identyfikacji wizualnej (tutaj), ale teraz skupimy się na tym, jak włączyć ją do social mediów.
Po pierwsze, social media nie dają zbyt wiele opcji personalizacji, poza zdjęciem profilowym i zdjęciem w tle. Postaraj się więc połączyć branding z treściami, które publikujesz codziennie lub kilka razy w tygodniu, w zależności od platformy. Jak to zrobić? Utrzymuj zdjęcia w podobnym stylu, umieść swoje logo w rogu, które będzie działać jak podpis i używaj tego samego fontu.
Po drugie, używaj tego samego lub podobnego zdjęcia profilowego na swoich profilach. To sprawi, że ludzie zapamiętają Twoją markę i z miejsca Cię rozpoznają. Ponadto, postaraj się używać zawsze tej samej nazwy lub nicku, by nikt nie miał problemu ze znalezieniem Cię na innych platformach.
Na koniec, postaraj się nie przesadzić i nie stworzyć wrażenia, że profile są zduplikowane. Dostosuj treść do każdej z platform. Na przykład zdjęcie w tle na Facebooku i YouTube mają różne rozmiary.
Bądź konsekwentny
Konsekwentność to klucz do sukcesu. Ponieważ większość popularnych platform używa algorytmów do mierzenia zaangażowania na profilach użytkowników, publikuj treści regularnie by pozostać w grze. Postaraj się publikować przynajmniej kilka razu w tygodniu na każdym z profili. Oczywiście nie musisz tworzyć odrębnych treści dla każdego portalu, wystarczy opublikować np. jedno zdjęcie lub wpis na wszystkich platformach z małymi poprawkami. Pamiętaj jednak o jakości. Nie idź pod tym względem na kompromis, ponieważ to utrzymuje ludzi na Twoich stronach.
Używaj języka dostosowanego do Twoich odbiorców
Jako marka z ustaloną grupą docelową, powinieneś używać języka, który przemówi do Twoich odbiorców. Jak dostosować ton do Twojej widowni? Dołącz do odpowiednich grup na Facebooku, obserwuj społeczność i stań się jej częścią. Bądź aktywny i obserwuj język, jakim posługują się członkowie. To da Ci pojęcie, jak komunikować się z Twoimi przyszłymi klientami.
Nie bój się video
Video jest świetnym medium na wielu poziomach. Daje Ci ono możliwość do wyrażenia siebie i zakomunikowania swojego przekazu poprzez obraz i dźwięk naraz. Jeśli nie masz czasu na nagrywanie pełnego filmu na YouTube, wypróbuj Insta albo Facebook stories. To dobry sposób, by pokazać Twój produkt, albo po prostu porozmawiać ze swoimi odbiorcami. Możesz zadawać pytania lub umieścić w nich call to action. Pamiętaj by umieścić napisy w filmach, by każdy mógł je oglądać w miejscu publicznym, kiedy nie ma słuchawek.
Otwórz się na networking i współpracę
Networking jest bardzo ważnym elementem każdego biznesu online. W końcu social media są po to by budować społeczności. Poprzez współpracę z innymi markami i influencerami, masz szansę na rozszerzenie Twojej platformy i zgromadzić wokół siebie więcej ludzi. Dodatkowo, jeśli współpracujesz z większymi markami, możesz wiele się od nich nauczyć i zainspirować się.
Jasny przekaz
To bardzo ważne, by wysyłać swoim odbiorcom jasne i proste sygnały. Kiedy ludzie pierwszy raz stykają się w Twoją twórczością, ostatnia rzecz, jaką chcesz zrobić, to rozproszyć ich. Pokaż, kim jesteś! Ale nie dodawaj zbyt wiele prywatnych wpisów na Twoje biznesowe konta, ponieważ to może wprowadzić użytkowników w błąd, że to Twoje prywatne konto. Powinieneś również być szczery i przedstawiać swoje intencje jasno. W ten sposób Twoja widownia Ci zaufa.