Jak organizować czas dla przedsiębiorców
Czy wiesz jak organizować czas ? Zapewne śledzisz znanych przedsiębiorców w mediach społecznościowych, prawdopodobnie zastanawiasz się, jak oni mieszczą wszystkie swoje aktywności w tych 24 godzinach. Czy mają oni jakieś supermoce, o których nic nie wiemy? A co gdybym powiedział Ci, że możesz być jak oni i opanować do perfekcji umiejętność zarządzania czasem? Przeczytaj post, a dowiesz się, jak to zrobić.
1. Zarządzanie czasem to priorytet
Dlaczego to takie istotne? No więc, bez priorytetów, wszystko jest tak samo ważne, a jak wiemy, nie zawsze tak musi być. Spisz listę rzeczy, które normalnie robisz i posortuj je według tego jak pilne i jak ważne są. Najpierw wykonaj czynności wymagające najwięcej Twojej uwagi. Warto również wykonać najbardziej absorbujące zajęcia, kiedy przewidujesz, że będziesz miał najwięcej energii. Inne rzeczy mogą poczekać. Jeśli wszystko wydaje się równie istotne, najpierw zrób rzeczy, na które masz wyznaczony najkrótszy termin.
2. Planuj do przodu i bądź elastyczny
Warto zrobić plan na co najmniej tydzień do przodu. Brzmi jak ograniczenie, ale wysłuchaj mnie. Wyobraź sobie, że wypada Ci coś niespodziewanego, co musisz zrobić najszybciej jak to możliwe. Jeśli masz wcześniej ułożony plan, to możesz nim dowolnie manipulować, znajdując czas na zrobienie tej nieoczekiwanej rzeczy. Planowanie daje Ci również wolność, ponieważ już wiesz, co i kiedy będziesz robić i nie musisz martwić się o to, jak sobie poradzisz ze wszystkim. Nie stresuj się jednak jeśli coś pójdzie nie po Twojej myśli, bo nie wszystko jesteś w stanie kontrolować. Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, jest bycie przygotowanym na ciągle zmieniające się warunki. Po prostu bądź elastyczny.
3. Pozostań skupiony
Znajdź rzeczy, które Cię rozpraszają i ogranicz je najbardziej jak tylko można. Czasami robimy rzeczy automatycznie, bez przemyślenia ich. Musisz zdać sobie sprawę z ich wykonywania i pozostać świadomym swoich działań. Jak to zrobić? Przeczytasz o tym w punkcie 5.
4. Ustalaj cele
Przed rozpoczęciem planowania powinieneś wiedzieć, co właściwie chcesz osiągnąć. Wtedy możesz pomyśleć o tym, jak chcesz to zrobić i rozbić to na mniejsze zadania. To niewątpliwie pomoże Ci w ustaleniu priorytetów. Skup się na problemie który w tym momencie rozwiązujesz i trzymaj się tego. Łatwiej jest robić mniejsze rzeczy jedna po drugiej, niż jedną dużą naraz.
5. Przyjrzyj się swojej obecnej rutynie
Poświęć trochę czasu na prowadzenie biznesowego dziennika. Zapisuj wszystkie swoje aktywności wykonywane w ciągu dnia roboczego oraz czas, jaki na tym spędziłeś. Bądź ze sobą szczery, rób notatki, obserwuj, spisuj pomysły na to, jak można bardziej produktywnie wykorzystać ten czas następnym razem. Jeśli czujesz, że brakuje Ci na coś czasu, zobacz czy możesz skrócić lub przyspieszyć wykonywanie najbardziej pochłaniających zadań. Zastanów się też, czy wszystko co robisz jest konieczne.
6. Kiedy pracujesz z domu
Może to nie do końca instrukcja jak zarządzać czasem, ale to polepszy Twoją produktywność: postaraj się znaleźć przestrzeń przeznaczoną tylko do pracy. Nie pracuj tam, gdzie normalnie się relaksujesz, ponieważ to może wpłynąć na efektywność i szybkość Twojej pracy.
7. Balans między życiem a pracą (work life balance)
Niektórzy ludzie wolą mówić o miksie życia i pracy, ponieważ w tych czasach praca bardzo często miesza się z życiem prywatnym. Ale to ważne, by odpoczywać, znajdować czas dla przyjaciół, rodziny, czy nawet swojego hobby. To poprawia produktywność i chroni Cię przed wypaleniem zawodowym.
8. Używaj aplikacji to zarządzania czasem, albo prowadź kajet
Ostatnią rzeczą jaką chcę się z Tobą podzielić w dzisiejszym poście jest używanie aplikacji do planowania takich jak Evernote lub Wunderlist. Pomogą Ci one zapamiętać wszystko i organizować czas wydajniej. Są one zazwyczaj bardzo proste i przydatne, ponieważ przypominają Ci o rzeczach do zrobienia. Posiadanie aplikacji kalendarza w telefonie też może byś dobrym rozwiązaniem. Jeśli jednak jesteś fanem tradycyjnych metod, używaj papierowego organizera lub kajetu, żeby móc śledzić swoje dzienne zobowiązania.
To były moje wskazówki na to, jak się lepiej zorganizować. A jakie są Twoje? Podziel się swoimi przemyśleniami i daj mi znać, co sądzisz o poście. Nie zapomnij oczywiście zapisać się do newslettera, by otrzymywać powiadomienia o przyszłych interesujących projektach!