Jak zacząć na Instagramie?
Na pewno słyszałeś o serwisie Instagram, lub nawet masz tam swoje prywatne konto. Jeśli chcesz odnieść sukces w biznesie, warto pomyśleć o prowadzeniu konta firmowego, by dotrzeć do jak największej liczby użytkowników, którzy interesują się Twoją niszą. W tym poście dowiesz się, co zrobić, by zdobyć popularność i jak skutecznie promować swoją działalność, lub zamienić Instagram w źródło dodatkowego zarobku.
Zaczynamy od zera
By rozpocząć, musisz pamiętać, że Instagram jest głównie aplikacją mobilną i większość funkcji jest dostępnych na urządzeniach mobilnych. Potrzebujesz więc telefonu komórkowego, lub tabletu, na którym zainstalujesz aplikację. Oczywiście możesz wejść na swoje konto z komputera, ale masz tam dużo mniej opcji.
Pierwszą rzeczą, nad którą polecam się zastanowić, jest Twoja nazwa użytkownika. Powinna być stosunkowo krótka, łatwa do zapamiętania i chwytliwa. Jeśli to możliwe, unikaj używania znaków takich jak „_” czy cyfr. Kiedy już wybierzesz nazwę, pod którą będziesz funkcjonował w serwisie, pora wypełnić resztę informacji. W polu Imię i Nazwisko warto dopisać też jakieś słowo klucz, które pozwoli użytkownikom na łatwiejsze wyszukanie Twojej firmy. Przykładem może być Jan Kowalski Fofograf, jeśli zajmujesz się robieniem zdjęć. Opis konta również daje nam dużo możliwości. Postaraj się zawrzeć tam słowa klucze związane z Twoim biznesem, aby zoptymalizować profil pod kątem wyszukiwarek (SEO). Możesz też umieścić tam link do Twojego kanału na Youtube, bloga, lub strony internetowej. Konto biznesowe pozwala Ci również na dodanie lokalizacji, adresu firmy, numeru telefonu i adresu e-mail.
Jakie treści publikować?
Jak wiadomo, Instagram jest platformą, opierającą się na zdjęciach, ale jeśli interesujesz się marketingiem, to pewnie wiesz, że opis jest równie ważny. Po kolei: najpierw ustal, o czym jest Twój profil i czym będziesz się tam zajmował. Jeśli prowadzisz bloga, lub firmę, możesz wykorzystać Instagram do promowania działalności, ale możesz również traktować swoje konto jako samodzielne źródło dochodu. Jak? Na przykład dzięki afiliacji, lub sponsorowanym postom. Pisaliśmy o tym (tutaj).
Kiedy już wybrałeś tematykę, pora na wyszukanie profili i zdjęć, które są z nią związane. Zobacz, jak możesz się wyróżnić na ich tle, czym możesz się zainspirować, jakie treści są najbardziej popularne w tej niszy. Zdjęcia, które publikujesz powinny być dobrej jakości i przyciągnąć uwagę osób, które wejdą na stronę explore. Pamiętaj o opisie, który będzie dostosowany do Twojej grupy docelowej. Wykorzystaj to miejsce jak najlepiej, pobudzając wyobraźnię swoich odbiorców.
Instagram i hashtagi
Słowa klucze dodawane po znaku „#” są jednym z najlepszych sposobów, żeby dotrzeć do nowych osób.
1. Stwórz własną listę hashtagów związanych z Twoim kontem i używaj ich pod Twoimi postami. Pamiętaj, żeby nie używać cały czas tego samego zestawu, ale miksować je w różny sposób. W przeciwnym wypadku, algorytm może potraktować to jako próbę spamu i ograniczyć zasięg postu.
2. Polecam Ci używanie hashtagów, które nie są większe niż 1 milion, ponieważ po dodaniu, Twój wpis nie utrzyma się zbyt długo na górze listy w zakładce „najnowsze”. Postaraj się wybierać w większości średnie i niewielkie tagi (od kilku do kilkudziesięciu tysięcy zdjęć) i mieszaj je z tymi bardziej popularnymi, by zmaksymalizować szansę na dotarcie do odbiorców.
3. Przetestuj wybrane hashtagi. Niektóre kategorie mogą ograniczać zasięgi i warto sprawdzić czy Twoje nie znajdują się na tej liście. Można to zrobić po opublikowaniu posta, klikając w zakładkę explore. Jeśli Twój post nie wyświetla się w ostatnio dodanych, oznacza to, że któryś z Twoich hashtagów został wyłapany przez algorytm jako nie polecany dla społeczności. Dlaczego tak się dzieje? Ma to związek z niedawno wprowadzoną polityką serwisu, mającą na celu ucinanie zasięgu zawartości, która jest zgodna z wytycznymi, jednak Instagram nie poleca tego typu treści. Przykładem mogą być memy zawierające ciężki humor, nagość zakryta, a nawet niektóre sporty.
Zbuduj społeczność
Obserwuj ludzi, którzy interesują się Twoją niszą. Zostawiaj komentarze i polubienia pod podobnymi do Twoich treściami, ponieważ to zwróci uwagę entuzjastów danej tematyki. Kiedy ludzie widzą powiadomienia o aktywności na ich profilu, zazwyczaj klikają w nie, żeby zobaczyć, komu spodobały się ich posty. Jeśli zawartość Twojej strony zaciekawi użytkowników, jest duża szansa, że zaczną śledzić Twoją aktywność. Kiedy już znajdziesz grupę odbiorców, zadawaj im pytania, rób ankiety, prowokuj ich do dyskusji w komentarzach, co zwiększy zaangażowanie na Twojej stronie, które jest bardzo ważne, ale to temat na osobny post.
Regularność to podstawa
Na pewno nie zdziwi Cię informacja, że systematyczna publikacja postów jest bardzo istotna. Jeśli dodajesz nowe zdjęcie raz na kilka miesięcy, lub zrobisz sobie długą przerwę, algorytm może utrudniać obserwującym dodarcie do nich. Posty nie wyświetlają się w kolejności ich dodania, więc łatwo można przegapić nawet interesujące nas treści.
Mam nadzieję, że ten zbiór wskazówek pomoże Ci zbudować od podstaw profil na Instagramie. Nie jest to takie łatwe, jak mogłoby się wydawać, ale przy odrobinie cierpliwości możesz osiągnąć pożądane rezultaty. Daj znać w komentarzu, co sądzisz na ten temat! Zachęcam również do zapisania się na newsletter, żeby być na bieżąco z nowymi materiałami.