Identyfikacja wizualna. Czy jest ważna?

Podziel się ...
Share

identyfikacjaDlaczego identyfikacja wizualna Twojej firmy jest tak ważna?

Jeśli jesteś właścicielem firmy i nie jesteś pewien, czy warto zainwestować w identyfikację wizualną, to zdecydowanie powinieneś przeczytać ten wpis. Branding to jeden z ważniejszych elementów budowania marki.

Co to jest identyfikacja wizualna?

Choć wielu ludziom może się tak wydawać, identyfikacja wizualna to nie tylko logo firmy. Jest to zbiór różnych elementów wizualnych składających się na markę, np. kolorystyka, logotyp, banery, opakowania produktów, szata graficzna strony internetowej, krój pisma itd. Musi ona być spójna i jednolita na wszystkich kanałach. Co mam na myśli? Identyfikacja powinna być dostosowana zarówno do Twojego bloga, strony, jak i Twoich profili w social mediach. Twój odbiorca powinien od razu rozpoznać Cię, kiedy wchodzi na daną witrynę.

Czy potrzebujesz identyfikacji wizualnej?

Dobrze zaprojektowany branding jest bardzo ważnym elementem niemal każdej marki. Nie zawsze jest on jednak potrzebny. Jeśli Twoja firma jest bardzo mała i nie masz jeszcze ugruntowanej pozycji na rynku, nie warto od razu wydawać pieniędzy na zatrudnianie projektanta. Gdy chcesz rozwijać firmę, pieniądze zdecydowanie przydadzą Ci się na inne rzeczy. Na przykład związane z polepszaniem jakości świadczonych usług lub produktu. Kiedy więc skontaktować się z agencją, która zrobi dla Ciebie identyfikację? Moim zdaniem, dobrym momentem jest ten, kiedy już wiesz dokładnie, kto jest Twoim klientem, lub grupą docelową. Zaczynasz być rozpoznawalny i zamierzasz startować z kampanią promocyjną? Wtedy na pewno będziesz potrzebował dobrych materiałów wizualnych, które pomogą Ci wyróżnić się na tle konkurencji i zainteresować więcej osób swoją marką.

Co daje identyfikacja wizualna firmie?

  • Rozpoznawalność – z dobrą identyfikacją, Twoja firma stanie się rozpoznawalna na tyle, że kiedy ktoś zobaczy daną kombinację kolorów, grafikę, lub symbol, od razu skojarzy je z Twoją marką. Pomyśl, czym byłaby Coca Cola bez swojego charakterystycznego logotypu i kolorystyki?

  • Charakteridentyfikacja doda Twojej firmie indywidualnego charakteru. Jeśli Twoje logo będzie dobre, po jego zobaczeniu, odbiorca od razu będzie wiedział, czym się zajmujesz i czego może się spodziewać po kontakcie z Tobą.

  • Profesjonalizm – to oczywiste, że branding dodaje profesjonalnego charakteru każdej organizacji. Spójne materiały wizualne zachęcają do kontaktu, a fakt, że zainwestowałeś w taki projekt, świadczy o tym, że myślisz poważnie o swojej działalności. Pamiętaj, że często najważniejsze jest pierwsze wrażanie.

  • Wyróżnienie się na tle konkurencji – jeśli działasz w sektorze biznesu, gdzie jest spora konkurencja, identyfikacja może być jednym z Twoich narzędzi w walce o klienta, np. poprzez piękne opakowania produktu, który od razu przykuje uwagę potencjalnych klientów.

Jak zdobyć identyfikację?

  • Dowiedz się czego chcesz. Pomyśl, jakie wartości reprezentujesz jako marka, jakie są Twoje cele i założenia. Jeśli współpracujesz z dobrym grafikiem lub agencją, nie musisz mieć wyraźnie zarysowanego pomysłu, zaufaj profesjonalistom.

  • Wyznacz budżet. Pamiętaj, że dobra identyfikacja to koszt od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Oczywiście można też kupić logo za kilkaset złotych, ale może się okazać, że będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Zrób rozeznanie, poszukaj różnych firm lub freelancerów i porównaj ceny projektów i portfolio. W ten sposób znajdziesz najlepszą ofertę dla siebie.

  • Znajdź grafika. Gdy już myślisz, że wiesz, czego możesz się spodziewać, zdecyduj się na konkretną agencję lub projektanta i pamiętaj, że grunt to dobra komunikacja. Sprawdź też, czy styl danej osoby pasuje do Twojej wizji i charakteru marki.

Jaka powinna być identyfikacja?

Identyfikacja wizualna może bardzo poprawić lub bardzo popsuć odbiór marki. Co o tym decyduje?

Branding danej firmy powinien być unikalny i pasujący do marki. To znaczy, że im bardziej oryginalnie tym lepiej. Są  jednak sektory, w których lepiej jest się trzymać tradycyjnych wzorców i określonych kolorów. Dodatkowo, identyfikacja wizualna powinna pasować do tego, czym się zajmujesz i nawet Twoje podejście do klienta czy ubiór pracowników, mają być jej dopełnieniem.

Dobra identyfikacja powinna też być tak zaprojektowana, żeby dało się ją modyfikować z czasem, dodawać elementy, przenosić na różne media (jak np. wizytówki, ulotki, urządzenia mobilne). Jak wiemy, czasem kosmetyczne poprawki mogą dużo zmienić, ale nie myśl, że musisz trzymać się raz zaprojektowanego brandingu na zawsze. Jeśli potrzebujesz zmiany, zawsze możesz przygotować swoich obecnych klientów na nią, we współpracy z grafikiem.

Podsumowanie

Identyfikacja wizualna, chociaż nie jest niezbędna, pozostaje ważnym elementem marki. Kolory, typografia, materiały reklamowe, czy infografiki pokazują innym, z kim mają do czynienia, zanim zdążą się zagłębić w to, co właściwie robisz. Warto zainwestować w branding, ponieważ jest to inwestycja na lata, która zdecydowanie się zwróci w przyszłości.

Mam nadzieję, że post był dla Ciebie pomocny i znalazłeś w nim to, czego szukałeś. Jeśli nie, podziel się swoją opinią.


(Visited 93 times, 1 visits today)
Podziel się ...
Share

Skomentuj:

komentarzy

Author: Greg

Od lat Grzegorz skutecznie pomaga wielu ludziom budować internetowe biznesy, które generują pasywne dochody. Pasjonuje się automatyzacją w biznesach i jest autorem książek o tematyce tworzenia firm w internecie. Osobiście nadzoruje prace swoich podopiecznych, dzięki czemu mogą cieszyć się nieprzeciętnymi wynikami. Na blogu Inteligentny Pasywny Dochód za pomocą wpisów i podcastów dzieli się swoja wiedzą, aby inni mogli z niej korzystać realizując swoje zamierzone cele.

Share This Post On
468 ad
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] rozkręcasz firmę i inwestujesz w reklamę, warto również zainwestować w projekt identyfikacji wizualnej. Mając własne logo, charakterystyczną kolorystykę i styl, wyróżniasz się na tle konkurencji […]

error: Content is protected !!
0
Would love your thoughts, please comment.x
Share This