Grupa Docelowa

Podziel się ...
Share

Jak znaleźć grupę docelową?

Grupa

Na naszym blogu na pewno zetknąłeś się już z pojęciem “grupa docelowa”. Masz własną firmę, lub po interesuje Cię marketing? Bez wiedzy, kto należy do Twojej grupy będzie Ci trudno trafić z przekazem do ludzi, zainteresowanych Twoim produktem. Oczywiście, możesz skierować swoją reklamę do wszystkich, ale czy Twój budżet jest wystarczająco wysoki, by pokryć koszty tak szerokiej kampanii? Prawdopodobnie nie. Przeczytaj wpis do końca, a dowiesz się, co zrobić, by zawęzić krąg odbiorców i poprowadzić skuteczną kampanię reklamową.

 

Grupa docelowa – czym jest? 

Grupa docelowa, to ludzie, do których kierujesz swój reklamowy przekaz. Są to po prostu osoby, które mogą być wstępnie zainteresowane kupnem Twojej oferty sprzedażowej. Grupa może być szeroka, lub wąska w zależności od wielkości rynku i niszy, ale główna zasada jest taka, że im szczegółowiej określimy tę grupę, tym bardziej efektywna będzie kampania reklamowa.

 

Cel tworzenia grup docelowych

No tak, ale po co to robić? Jak wiadomo, pragniesz sprzedać swoją ofertę jak największej liczbie osób, ponieważ to przyniesie Ci zysk. Nie znaczy to jednak, że do im większej grupy skierujesz swój przekaz, tym więcej osób kupi to, co masz do sprzedania. Możesz wydać krocie na ogłoszenia i nie sprzedać ani jednej sztuki towaru. Dlaczego? Nie ważne, do ilu osób trafi Twoja reklama. Ważne, czy należą oni do grupy docelowej, czyli ludzi zainteresowanych daną niszą. Jeśli sprzedajesz produkty higieniczne dla kobiet, prawdopodobnie nie weźmiesz na cel mężczyzn, bo zwyczajnie tych produktów nie potrzebują. Jak więc ustalić, kto należy do Twojej grupy odbiorców?

Jak tworzyć grupy docelowe

 

Żeby stworzyć grupę docelową dla Twojego biznesu, zobacz, kto obecnie kupuje Twoje produkty, czyta bloga, śledzi treści itd. Co ich łączy? Spróbuj dopasować ich do jakiejś kategorii. Takimi kategoriami mogą być:

  • Wiek
  • Płeć
  • Miejsce zamieszkania
  • Stan cywilny
  • Wykształcenie

Gdy już skategoryzujesz swoich obecnych klientów, powinieneś zastanowić się, jakie problemy mogą mieć i czy produkt będzie na nie odpowiedzią. Pomyśl, jakim budżetem dysponują i czy będą w stanie zmieścić w nim zakup Twojego produktu.

 

Stworzenie i wykorzystanie grupy docelowej niesie ze sobą szereg zalet, do których między innymi należą:

  • Zwiększenie sprzedaży
  • Reklama jest dostosowana do odbiorcy i tym samym bardziej efektywna
  • Są pomocne przy planowaniu strategii marketingowej pod kątem budżetu
  • Sprawiasz, że jednorazowi klienci mogą stać się stałymi klientami, oraz budujesz długoterminowe relacje.

 

Skąd czerpać informacje? 

Gdy nie do końca wiesz, kto mógłby być odbiorcą danego produktu, lub jest to bardzo szeroka i niesprecyzowana grupa ludzi, z pomocą przyjdzie Ci Google Analytics. Jest to narzędzie dla osób posiadających konto Google. Możesz użyć go do generowania raportów na temat osób odwiedzających Twoją stronę, bloga, lub sklep. Oprócz informacji na temat ilości spędzanego czasu na stronie, ilości odsłon itd. możesz też poznać demografię, czyli płeć, wiek i region. System bazuje na ciasteczkach, czyli plikach zapisywanych na komputerze użytkownika,  na co muszą oni wyrazić zgodę. Google posiada bardzo rozbudowaną stronę „pierwsze kroki”, gdzie możesz znaleźć więcej informacji na temat serwisu i tego, jak go używać.

Możesz również użyć wyszukiwarki do wyszukania miejsc, w których najczęściej przebywają ludzie zainteresowani Twoją niszą. Jak to zrobić? Wpisuj w wyszukiwarkę słowa klucze związane z Twoim biznesem, np. nazwy produktów, które sprzedajesz. Wyniki pozwolą Ci ustalić, kto szuka takich rzeczy i jest gotowy za nie zapłacić.

 

Jak wykorzystać grupę docelową w marketingu? 

Kiedy masz już sprecyzowaną grupę docelową, warto wiedzieć, co zrobić, by jak najlepiej dopasować do niej przekaz. Jak to zrobić? Ustal, jakie problemy i potrzeby ma Twoja grupa. Twój przekaz powinien być obietnicą rozwiązania i zaspokojenia ich. Zwróć również uwagę na to, jaki budżet ma Twoja grupa. Czy są to ludzie, którzy szukają oszczędności, czy może raczej tacy, którzy są w stanie zapłacić za produkt dużo więcej, jeśli spełnia określone kryteria? Jeśli to ta druga grupa, to dowiedz się, co może sprawiać, że będą w stanie zapłacić więcej. Takich informacji szukaj poprzez interakcję ze swoimi odbiorcami, np. poprzez ankiety na Facebooku. A jeśli nie wiesz, czy jakiś produkt się sprzeda, możesz sprawdzić to, startując z przedsprzedażą, lub wypróbować model dropshippingu.

 

Podsumowując

Wiedza o grupie docelowej to ważna część każdej kampanii marketingowej jak i ogólnie biznesu. Targetowanie przekazu niesie ze sobą szereg korzyści, np. oszczędności na budżecie reklamowym i lepsze jego wykorzystanie.
Mam nadzieję, że podobał Ci się dzisiejszy wpis. Jeśli tak, to daj znać, czy planujesz stworzyć grupę docelową dla swojego biznesu! Miłego dnia życzą Ted&Greg.


(Visited 10 times, 1 visits today)
Podziel się ...
Share

Skomentuj:

komentarzy

Avatar

Author: Ted

Share This Post On
468 ad

Pozostaw odpowiedź

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
error: Content is protected !!
Share This
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']