Czy social media będą z nami na zawsze?

Podziel się ...
Share

Czy social media będą z nami na zawsze?

Social Media

Nawet nie zauważyliśmy, kiedy social media stały się nieodłączną częścią naszego życia codziennego. Teraz, pod koniec 2019 roku, trudno sobie wyobrazić osobę, która nigdy nie miała konta na Facebooku, Instagramie, czy innej popularnej platformie społecznościowej. Szeroka dostępność tych serwisów jest wykorzystywana w marketingu i biznesie. Dla osoby prowadzącej działalność online, obecność w social mediach jest absolutnie obowiązkowa. Ale czy czas ich świetności dobiega powoli końca? Czy jest się czego bać?

Początki ery social media

Jedną z pierwszych platform społecznościowych o rozpowszechnionym obecnie formacie była strona SixDegrees.com, która rozpoczęła działalność w późnych latach 90. Nie osiągnęła ona przytłaczającego sukcesu, jednak we wczesnych latach 2000 powstał szereg podobnych portali opartych na tym samym modelu. Wśród nich warto wyróżnić MySpace, doskonale znany pokoleniu millenialsów. W Polsce, przed pojawieniem się Facebooka, ogromną popularnością cieszył się również portal Nasza-Klasa.pl. Co zachęciło ludzi do rejestracji i powracania w te miejsca?

Założeniem social mediów jest, jak sama nazwa wskazuje, socjalizowanie się bez konieczności wychodzenia z domu, ale także nawiązywanie kontaktów i dzielenie się materiałami ze znajomymi. Łatwość użytkowania i możliwości, jakie dają te platformy spowodowała ich gwałtowny rozwój, który trwa do dziś. Facebook, Instagram, Twitter i YouTube od wielu lat cieszą się rosnącą popularnością wśród użytkowników. To stworzyło duże możliwości zarobkowe dla wielu ludzi: osób zajmujących się marketingiem, celebrytów, właścicieli biznesu, a nawet zwykłych użytkowników, którzy stworzyli ze swoich profili miejsce pracy, czyli influencerów.

Jak to wygląda obecnie

Dziś portale jak Facebook czy Instagram zna każdy, kto ma dostęp do internetu. Profil może posiadać nie tylko osoba używająca go do celów prywatnych, ale także firma. Sposób, w jaki korzystamy z social mediów zmienił się diametralnie odkąd powstały. Aktualności, strony główne i feedy zmieniły się w tablice ogłoszeń. Wielkie platformy społecznościowe wprowadziły algorytmy filtrujące treści tak, by były one jak najbardziej przyjazne dla reklamodawców i jak najlepiej dopasowane do zainteresowań użytkowników. Zawód influencer rozwinął się w ostatnich latach, otwierając nowe ścieżki promowania marek i produktów. Zakup reklamy oraz trafienie do odpowiedniej grupy docelowej nigdy nie było tak proste. To wszystko brzmi rewelacyjnie, ale takie rozwiązania mają też swoje konsekwencje.

Wzlot i upadek influencerów

Wobec ogromnego przesytu informacji, jakiego doświadczamy obecnie, banery, sponsorowane posty i reklamy atakujące konsumenta z każdej strony nie są już tak efektywne jak kiedyś. Reklamodawcy zaczęli szukać nowych rozwiązań i do niedawna influencer marketing był uważany za jedną ze skuteczniejszych metod promocji. Czy coś się zmieniło?

Influencerzy to osoby, które budują wokół siebie społeczność i korzystając ze swojej platformy, zarabiają na polecaniu produktów lub usług firm, z którymi współpracują. W teorii taka forma marketingu jest korzystna dla każdej ze stron. Firma otrzymuje targetowaną, skuteczną promocję, autor dostaje wynagrodzenie, a odbiorca kupuje produkt, przetestowany przez osobę, której ufa. Jednak w praktyce coraz częściej wygląda to zupełnie inaczej. Przez nieetyczne praktyki zarówno twórców jak i korporacji zaufanie użytkowników coraz bardziej spada. Do takich praktyk należy na przykład nieujawnianie płatnej współpracy, promowanie kiepskich produktów, lub wprowadzanie ludzi w błąd.

Skandale

Kolejna problematyczna kwestia, to rosnąca przepaść między internetowymi celebrytami a ich wielbicielami. Wielu influencerów opiera swoją karierę na złudzeniu, że prowadzą zwyczajne życie, zmagają się z tymi samymi problemami, co ich odbiorcy, dają im iluzję bliskości. W rzeczywistości znaczna część z nich straciła już kontakt z taką codziennością. Przykładem może być nagrywanie filmów „back to school” przez trzydziestoletnie YouTuberki. Czy możemy zaufać takim osobom, że wiedzą, czego potrzebuje ich społeczność?

I wreszcie, powtarzające się skandale z udziałem influencerów są jednym z głównych powodów, dla których znane marki rezygnują ze współpracy z nimi. Istnieją kanały, strony i blogi w całości poświęcone ujawnianiu i krytyce niewłaściwych zachowań popularnych osób w internecie. To miejsca, w których rozwija się tzw. cancel culture, czyli bojkotowanie nieodpowiedzialnych twórców i marek.

Kontrowersyjne zasady

Wróćmy na chwilę do tematu, o którym wspomniałem wyżej, czyli sposobu interakcji między ludźmi na platformach społecznościowych. Teraz korzystamy z nich nie tylko po to, by nawiązywać kontakty i rozmawiać ze znajomymi, ale także by śledzić ulubione marki, internetowych twórców, brać udział w konkursach, oceniać ulubione miejsca i szukać inspiracji. Nadal jednak najważniejszym elementem pozostało budowanie społeczności. Biorąc pod uwagę algorytm, który ciągle ewoluuje, interakcje w ramach niektórych środowisk są zasadniczo utrudnione, co nadzwyczaj frustruje użytkowników. Co mam na myśli?

Weźmy na tapetę przykład zmian polityki Instagramu na przestrzeni ostatniego roku. Jedną z najbardziej kontrowersyjnych zmian było ograniczanie widoczności postów, które są zgodne z wytycznymi społeczności, jednak Instagram nie chce ich szeroko promować. Przykładem takich treści są memy zawierające czarny humor, częściowa nagość, lub zachowania „seksualnie sugestywne”. Wprowadzone niejasne zasady dotknęły społeczności sportowców, artystów, performerów i profile bazujące na publikowaniu memów. Dzieje się tak przez ograniczenie organicznych zasięgów, usuwanie kont, lub rozdawanie banów bez wyraźnego powodu. Niektórzy posądzają Instagram o stosowanie cenzury i szukają alternatyw.

Social media kontra zdrowie

Kolejnym problemem z portalami społecznościowymi jest promowanie nierealistycznych standardów. Ma to wpływ na zdrowie psychiczne, w szczególności dzieci i osób wkraczających w dorosłość. W social mediach każdy chce prezentować się jak najlepiej, dzieląc się ze światem jedynie pozytywnymi doświadczeniami oraz sukcesami. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że oglądają jedynie niewielki wycinek z życia swoich znajomych, lub idoli. Algorytmy, bazujące na zaangażowaniu zmuszają twórców do publikowania treści przyjaznych dla reklamodawców i użytkowników. To potęguje efekt i powoduje niezdrową konkurencję. Szeroka dostępność filtrów i aplikacji do obróbki zdjęć również odciska swoje piętno na uzależnionych od nich osobach. Nic dziwnego, że specjaliści zalecają ograniczenie czasu spędzanego na tych portalach.

Dodatkowo, posiadacz konta na Instagramie może zmierzyć wydajność swoich postów poprzez porównywanie liczby polubień z innymi, podobnymi kontami. Serwis testuje obecnie ukrycie lajków, by każdy widział tylko swoje własne statystyki, tłumacząc to dbaniem o zdrowie psychiczne użytkowników platformy. Jak jest w rzeczywistości? Możemy spekulować, jednak jest to duże ograniczenie dla ludzi zajmujących się marketingiem.

Co dalej?

Biorąc pod uwagę wszystkie poruszone kwestie, można śmiało stwierdzić, że przyszłość mediów społecznościowych jest niejasna. Czy wobec tego odradzam używanie tych narzędzi do celów biznesowych? Absolutnie nie, jednak warto zabezpieczyć się, oferując swoim klientom alternatywne sposoby kontaktu z Tobą.

Co zrobić, by przetrwać upadek social media – lista mailingowa

Jeśli Twój internetowy biznes opiera się na głównie na działalności w social mediach, najwyższa pora to zmienić. Obecnie najbardziej obiecującą alternatywą jest stworzenie własnej listy mailingowej. Pewnie pomyślisz sobie, że czasu świetności email marketingu mamy już dawno za sobą. Nic bardziej mylnego. Przy obecnych problemach z portalami społecznościowymi maile są zdecydowanie najpewniejszym sposobem kontaktu z odbiorcami, lub klientami. Oczywiście, Facebook czy Instagram nadal może pozostać głównym narzędziem Twojej pracy, jednak lista adresów email jako dodatek może okazać się kiedyś Twoim planem B i krokiem w stronę niezależności.


(Visited 5 times, 1 visits today)
Podziel się ...
Share

Skomentuj:

komentarzy

Greg

Author: Greg

Od lat Grzegorz skutecznie pomaga wielu ludziom budować internetowe biznesy, które generują pasywne dochody. Pasjonuje się automatyzacją w biznesach i jest autorem książek o tematyce tworzenia firm w internecie. Osobiście nadzoruje prace swoich podopiecznych, dzięki czemu mogą cieszyć się nieprzeciętnymi wynikami. Na blogu Inteligentny Pasywny Dochód za pomocą wpisów i podcastów dzieli się swoja wiedzą, aby inni mogli z niej korzystać realizując swoje zamierzone cele.

Share This Post On
468 ad

Pozostaw odpowiedź

avatar
  Subscribe  
Powiadom o
error: Content is protected !!
Share This
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet_bg']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']
[data-image-id='gourmet']